[i574]
DE LA VILLE DE PARIS.
179
CCCXV.
Recherches d'armes et artillerie es maisons de Mess"8 de Montmorency et de Cossé. [Lettres de la Royne Mere, Régente.]
3i mai 1074. (Fol. 347 r\)
De par la Royne, Mere du Roy, Régente.
et seme garde, ensemble les pieces d'artillerie qui
sont csditles maisons : pour estre rendues el res­tituées à ceulx à qui elles appartiennent, lors ct quand il sera ordonné, après que cesdictz temps de troubles seront passez.
"Faict au bois de Veinseinncs, le dernier jour de May 157/1."
Ainsy signé: "CATHERINE".
"Il est ordonné au Prevost des Marchans et Es­chevins de Paris, fere dilligente et curieuse recher­che es maisons des sieurs Mareschaulx de Montmo­rency'1' ct de Cossé'2', et autres grandes maisons dc lad. ville et faulxbourgs qu'ilz verront estre à propos, des armes et bastons de guerre qui y sont, pour en faire fere bon et fidele inventere, et le tout porter scelon ledict inventere cn l'Arsenal dc Paris cn bonne
Et au dessoubz : "Pinart".
CCCXVI. — Mort et enterrement du Roy Charles Neufiesme. Trespas du Roy Charles Neufiesme '3l
3i mai 1574. (Fol. i4o v°.)
L'an après le partement du Roy de Polongne, le Roy Charles, neufiesme de cc nom, ayant longue­ment esté malade au chasteau du boysdcVincicnnes, rendict son esperit ti Dieu, audict lieu, le xxx'"0 el penultime jour de May, jour de dimenche et de la Pentecouste, an present mil cinq cens soixante qua­torze.
Le lendemain, dernier jour dudict mois de Mai Messieurs les Prevost des Marchans, Eschevins, Pro­cureur du Roy, Conseillers et Bourgeois en hon nombre, allerent avec leurs habitz noirs audict chas­teau de Vinciennes fere la reverence à la Rovne Mere du Roy, et icelle recognoistre pour Régente en France pour l'absence du Roy Henry, aussy son Filz, Roy de Poulongne, estant de present en sondict royaulme de Polongne, frere ct successeur dudict feu Roy Charles, suivant l'Ordonnance faitte sur
lad. Régence par led. feu Roy'4'. Et comme Régente, lui auroit ledict sieur Prevost faict la reverence ct harengue, accompaigné comme dessus au nom dc laditte Ville, laditte Dame Royne Mere du Roy estant assise avec le Conseil dc Saditte Majesté. Laquelle auroit respondu à saditte harangue et auroict recom­mandé ausdictz sieurs Prevost des Marchans ct Es­chevins, la seuretté, protection el repos de laditte Ville; et que tout ainsi qu'ilz avoient bien faict avec toute fidélité et sincérité, ilz eussent à continuer el y avoir songneusement l'oeil; et qu'ilz eussent à y faire et continuer les gardes de jour et de nuict, el tout ainsy comme ilz auroient faict du temps ct vivant dudict feu Roy Charles, attendant la venue et retour dudict Roy Henry son Filz, vers lequel elle avoit ja envoyé pour luy donner advis de la mort d'icelluy feu Roy Charles'5'.
(1' "Le Mareschal de Montmorency- : François ( 1 53o-i 679), (ils ainé du Connétable, était Maréchal de France depuis l'année 1559. P°ur plus de détails sur ce personnage et ses résidences à Paris, voir le,,Volume IV des Begistres, p. 168, note 5.
(2)   «Le Mareschal de Cossén : Artus de Cossé, sur lequel voir ci-dessus, p. 162 et noie 3. — L'hôtel du maréchal de Cossé élail sis rue Coquillière.
(3)   La dernière partie de cette rubrique est écrite à la marge du Registre.
'*) Bien que le texte de ce passage soit formel, cependant ni les auteurs de l'Art de vérifier Ies dates, ni dom Félibien n'ont men­tionné celte Ordonnance ou plutôt cot Edit, qui fut rendu le jour mènie de la mort de Charles IX. (Voir les Fastes des rois de la maison d'Orléans et de celle des Bourbons, p. 82.) — Dom Félibien dit (p. 1128) que le Parlement et le Bureau de la Villo envoyèrent,des députés auprès de la Reine Mère -pour la supplier d'accepler la régence. . ., prière que la Reine n'avoit garde dc rejetter;-. Noire Registre, d'après lequel lesdits députés allèrent reconnaître Catherine pour régente durant l'absence de Henri III, offre une version plus conforme au droit public et à la vérité historique.
(s) Le jour mème du décès de Charles IX, Catherine dépêcha en Pologne le sieur de Chomeraut, avec mission d'aviser Henri do la mort de son frère et de le presser de tout quitter pour venir prendre possession du trône de France. Prévoyant le cas où ce cour-
23.